הפריחה האביבית וניחוח ההתחדשות שהביא עימו חג הפסח השפיעו גם על פינתנו הקבועה… ברוכות הבאות והנמצאות להשקה של הסדרה ‘מדברים רגשות’.
מטרתה של הסדרה ‘מדברים רגשות’ היא להכניס את הביטוי הרגשי לשיח היומיומי עם הילדים, דרך שעת האיכות השבועית. ‘שפה רגשית’ הוא מונח המתאר הבעה מילולית של רגשות והוא חלק ממכלול הדרכים להבעה רגשית. היכולות לזיהוי ולהבעת רגשות מתפתחות משלבים מוקדמים מאוד בינקות ומשתכללות לאורך תקופת הילדות והלאה. לסביבה, ובמיוחד להורים, יש תפקיד וחלק משמעותי בתהליך ההתפתחות הרגשית.
כולנו מכירות – או לפחות שמענו – את המושג ‘ויסות רגשי’, שמשתמשים בו פעמים רבות באופן אינטואיטיבי. בעברית פשוטה: ויסות רגשי הוא יכולת של אדם לנהל את עוצמת הרגשות שהוא חווה. במילים אחרות – יכולת לווסת רגשות היא בעצם יכולת לקבל את מה שאנו מרגישים במצב מסוים, להצליח לעבד את הרגש או הרגשות הללו ולשלוט בהצלחה בתגובה ובהתנהגות, מתוך הבנה מה יהיו התוצאות או ההשלכות של התגובה הזו.
ויסות רגשי הוא יכולת נרכשת. אנחנו לא נולדים איתה, אך היא אמורה להתפתח עם הזמן והגיל באופן טבעי, כאשר ילד גדל בסביבה רגשית חיובית. מצבים של קושי בוויסות רגשי שכיחים בקרב ילדים, ובמצב תקין הם חולפים ככל שהילד מתבגר, לומד ורוכש כלים להתמודד עם מצבים מציפים רגשית. תפקידנו כהורים לסייע בתהליך הזה: ללמד אותם טכניקות של ויסות רגשי, דרכי התמודדות עם רגשות עזים ואופני ביטוי יעילים והבנה לרגשות הזולת. איך מלמדים את זה?
אחת מהדרכים לעזור לילד לרכוש יכולת ויסות, היא קודם כל ללמד אותו לזהות את הרגש ואת עוצמתו ולתת לו מקום. לפתח ‘שפה רגשית’ שימושית ויעילה, שמגדירה וממסגרת תחושות ונותנת מילים לבטא את מה שלעיתים אינו גלוי לעין, או להפך: מתפרץ ללא שליטה.
בטורים הבאים יופיעו רעיונות למשחקים, סיפורים, תרגילים ועוד* – כל מה שיעזור לנו להתחבר ולחבר את הילדים שלנו לעולם הרגש העשיר שלהם. הנאה מובטחת, בעזרת ה’!
ומה נרוויח? –זו בכלל לא שאלה.
*לא יהיו שם רעיונות פילוסופיים והסברים מעמיקים של מושגים מעולם הפסיכולוגיה של הילד. באנו לכייף ולא לחפור 😉
מי שבכל זאת רוצה להבין ולהעמיק – מוזמנת בחום ובאהבה לשאול…