אמנם פורים עבר, אך הפוסט הזה אקטואלי לכל יום מימות השנה.
קרה לך פעם שהילד שלך התנהג בצורה ’מוזרה’? (ההגדרה הזו פתוחה לפרשנות. מהי התנהגות מוזרה או זרה בהתייחס לילד/ה שלך?)
אני בטוחה שהתשובה היא כן.
ניקח לדוגמא מצב שבו ילד חוזר כעוס מהלימודים. ואז – או שאת יודעת מה קרה ומה הכעיס אותו (גם אם הוא לא סיפר. טריק סודי של אמא ;-), או שאת מנחשת, או שאין לך מושג…
ומה קורה אם הילד עצמו לא יודע למה הוא כועס? או שזה בכלל לא כעס, אלא רגש בתחפושת?
אז מה בתוכנית?
מסירים את המסכה מרגשות מחופשים.
*רגש בתחפושת הוא רגש שמסיבה עלומה מקבל ביטוי בהתנהגות ‘אחרת’. תחשבי למשל על ילדה שעונה “לא יודעת”, כשהיא בעצם מתכוונת לומר “אני מתביישת לענות”.
זה פחות או יותר המצב עם רגש בתחפושת: נכון שהוא טורק את הדלת וצועק, אבל אולי הוא לא כועס אלא חווה עלבון (או אפילו רעב).
מה צריך להכין מראש?
דף וצבעים.
דרך חביבה, צבעונית ו’עוקפת מחסומים’ לברר עם ילדים איזה רגש או תחושה נמצאים מאחורי המסכה של ההתנהגות:
במרכז הדף מציירים ענן צבעוני ורושמים בתוכו את הרגש או ההתנהגות – מה שגלוי, ידוע ובלתי ניתן לפספוס.
מסביב לענן המרכזי מציירים עוד עננים, כל אחד בצבע אחר. מעלים יחד עם הילד רעיונות לרגשות או לתחושות שעלולים להסתתר מאחור, ורושמים כל אחד מהרעיונות בענן נפרד.
עכשיו נשאר לבחור מהו הענן המתאר את המצב הנוכחי.
ברגע שהסרנו את התחפושת – יהיה לנו קל יותר להתייחס לרגש, להכיל אותו ובסופו של דבר להצליח לווסת אותו בצורה נכונה.
ניתן להכין לוחות כאלו למצבים שכיחים ולהשתמש בהם בעת הצורך.
מה הרווחנו?
כלי עזר חשוב במיוחד, ולא רק לפורים. והעיקר שנהנינו יחד!