רגע לפני שאת רצה לקנות בריסטול גדול ופרסים כדי לפתוח את עונת המבצע הבא, מזמינה אותך לקרוא את הכתבה שלפנייך.
סיפרה לי אמא שהיא עומדת להתחיל מבצע בבית שלה.
שאלתי אותה על מה המבצע,
אז היא אמרה: “לגדולה זה על קימה בזמן, לשני המבצע על התנהגות וויתור לאחים, ולקטן שבדיוק נגמל – על שירותים”.
אמרתי לה, “אז אני מבינה שאת עורכת מבצע מכיוון שהגדולה תמיד קמה בזמן, השני מתנהג נפלא והקטן אף פעם לא מפספס”.
“בדיוק להיפך”, היא צחקה.
הרי לא נערוך מבצע לילד על משהו שהוא כבר חזק בו, לילד החרוץ, שלומד ומכין שיעורי בית באופן קבוע, לא נעשה מבצע על לימודים והכנת שיעורי בית.
למה?
מכיוון שמטרת המבצע היא להביא את הילד להתנהג ולעשות את מה שהוא לא עושה.
ומה קורה בפועל כשאת עורכת מבצע בבית?
איך אמרה לי פעם אמא? “בזמן מבצע אני עובדת בעוד משרה. משקיעה מאמצים בניקוד העולה ויורד בהתאמה, מאיימת, מבטיחה, מזכירה…”
ומה קורה כשנגמר המבצע?
הבן שלי בן 3 קיבל מבצע מהגן: בכל בוקר שהילד התלבש לבד, הוא קיבל מדבקה.
בלילה השארתי את הבגדים על המיטה שלו, ובבוקר כשקמתי הוא כבר היה לבוש.
אחרי שבועיים הוא בא אלי עם ערמת הבגדים בבוקר ואמר לי, “אמא, תלבישי אותי”. אמרתי לו, “הי, מה קרה? אתה כבר מתלבש לבד”. אז הוא ענה במתיקות, “נגמר המבצע, החזרנו אותו לגן אתמול”.
בד”כ ההתנהגות הטובה לא משתרשת ע”י המבצע.
עדיין לא פגשתי אמא שאמרה לי שכל מבצע שהיא עושה מביא את הילד להתנהג מכאן ואילך רק כמו שהיא רוצה.
אם בכל אופן מבצע עושה לך ולבית שלך טוב, לכי על זה ובכיף.
באותה קטגוריה יחד עם המבצע אני שמה גם את כל מה שמבחינתנו נקרא ‘עידוד’ להתנהגות טובה – מבצעים, מחמאות, פרסים, הבטחות וכולי.
מה המסר שלנו בכל צורות העידוד האלה?
מתי אני אצא מגדרי במחמאות אין סוף לילד שאסף את המשחק ששיחק בו? כשזה יהיה הילד שאוסף תמיד, או דווקא לילד שלא מזיז אף פעם אצבע?
התשובה היא: לזה שלא מזיז אצבע. ומדוע? כי אני רוצה לחזק אצלו את ההתנהגות הטובה.
כשאני ‘מעודדת’ את הילד החלש בתחום הספציפי, אני מעבירה לו את המסר הבא: “ממך לא מצופה לסדר/לוותר/להזדרז, אתה חלש בזה יותר מהאחרים”.
אמא יקרה, אני מניחה שאני מאכזבת אותך, כי את מחפשת כלי לגרום לילד להתנהג בצורה מסוימת שאת מעוניינת בה.
מכיוון שהילד הוא ישות נפרדת בעלת בחירה חופשית, אין בידי כלי כזה.
בכל זאת יש לי משהו להציע לך. אם את רוצה לחזק ולעודד את הילד להתנהגות טובה,
תסתכלי על מה שהוא באמת.
תסמכי עליו.
תראי בו את כל האינסוף יכולות שיש בו.
תסתכלי על הפרי הבשל, המתוק, העסיסי שנמצא בתוכו, ולא על הקליפה המרה שלעיתים ולרגעים מראה קצת אחרת.
ותחשבי איזה מסר את מעבירה לו כשאת רואה את כל הטוב שבו, ויש לך אמון באוצר המדהים הזה, שהוא הילד שלך.
3 תגובות
יפה אמרת\כתבת לחזק את החזק זה חזק חזק ונתחזק
להביא ילד לעשות אביא סיפור מהגננת רחל גולדשלגר הגננת של בתי לפני 39 שנים
רחל היתה יוצאת לילדות בחצר בפינת המשחקים וכו’ ואומרת הראשונה שנכנסת מקבלת הראשונה שאוספת מקבלת עבד בגן עבד אצלי בבית תודה
לא כל כך מסכימה עם הנאמר בכתבה, כי הרי אם אחזק את הילד בדברים שהוא חזק בהם, החלש יותר עוד יותר יבין שזה לא מתאים לו. ובדוגמא שהבאת – אם אחזק בעיקר את הילד שתמיד אוסף – הילד שלא מזיז אצבע בד”כ יבין שגם כשהוא מנסה זה לא עובד – כי הרי אמא שלו לא חיזקה את זה, אז כנראה הוא “לא יוצלח” בסידור המשחקים, אבל אם יתנו לו חיזוק מתי שהוא כן מסדר – הוא יבין שגם הוא יכול (וכך זה בעוד הרבה דוגמאות)
בד”כ ההתנהגות הטובה לא משתרשת ע”י המבצע. – משפט ממש לא נכון.
פעמים רבות מבצעים מרגילים ילד להתנהגות המצופה. בפרט אם המבצע הוא למשך מספר שבועות. ממליצה בחום!!!
אז הנה – פגשת סוף סוף את האמא שאומרת שמבצע שינה את ההתנהגות של ילדה 😉