פרחים_צבעוניים_מונחים_על_משטח_תכלת

מרחב מוגן פרק א’

מאת: שרי ברלינסקי, פסיכולוגית בהתמחות קלינית

לא איש זר, ולא פחדים והפחדות. בואי נדבר על זה בשפה אחרת.

נעים מאוד.

שרי ברלינסקי, פסיכולוגית בהתמחות קלינית ואמא לחמישה.

עוסקת בדבר המפחיד הזה שנקרא מוגנות, ומקווה שביחד נוכל לראות אותו באופן קצת פחות מפחיד.

מוגנות, בתפיסה שלי, אינה עוסקת בפגיעות. היא עוסקת במניעתן. לכן לא יהיו פה סיפורי זוועה, הפחדות, איומים או דברים אחרים שיגרמו לך לרצות לקחת את הילדים ולהתחבא יחד איתם מתחת למיטה.

מה כן יהיה לנו כאן?

ידע, סדר בבלגן, ארגון של המושגים.

הבנה מהם הדברים שאנחנו חושבות על מוגנות, אבל הם לא נכונים. מה לא כדאי לעשות, מה כן, איך עושים אותו ומאיזה גיל.

נתחיל? נתחיל.

פרק א’

ובו יסופר מהי הטעות הנפוצה והמפתה ביותר בחינוך למוגנות.

והוא אומר, “גשי הנה, ילדה, שלום לך”.

“שלום”, עונה חנהל’ה, והיא ניגשת, מסתכלת ושואלת:

“אתה עייף?”

“כן”, אומר האיש, “לא קל”.

“מה זה אתה נושא?”

“פחם”, עונה האיש. “פחמי עץ מן היער”.

וממהרת חנהל’ה אל האיש, הולכת על ידו, אומרת:

“אתה רוצה? אני אעזור לך”.

והאיש מצטחק:

“לעזור את אומרת? יפה, ילדה, יפה. עזרי, עזרי”.

(חנהל’ה ושמלת השבת, יצחק דמיאל-שוויגר)

יש הרבה סיבות לעובדה שאנחנו מלמדים את הילדים להיזהר מזרים ולא להתנהג אף פעם כמו חנהל’ה. זהירות מזרים היא ערך קליט, קל להבנה, לא דורש הרבה הסברים, לא דורש שיקול דעת בכל מקרה לגופו. כשאנחנו מזהירים ילדים מזרים, אנחנו משמרים בנפשם את הצורך הבסיסי להפריד ולהבחין בין טוב לרע.

אנחנו – טובים, הקהילה – טובה, המשפחה – טובה, חברים שלנו – טובים כולם. הזר הוא המסוכן, המפחיד, פוטנציאל הנזק. ככל שנצייר את הזר הזה כחיצוני יותר לחייו של הילד – שייך לחברה אחרת, לעם אחר, לארץ אחרת – כך המסר יהיה קל ופשוט יותר.

חינוך לזהירות מזרים הוא חינוך נפלא, למעט חיסרון קל אחד: אין לו כמעט שום שייכות לנושא של מוגנות.

מרבית הפגיעות, למעלה מתשעים אחוז מהן, לא נעשות על ידי אנשים זרים.

כשאנחנו מלמדות ילדים להיזהר מזרים, אנחנו נותנות להם כלי לא רלוונטי, שגורם יותר נזק מתועלת.

למה יותר נזק? למה לא לטפל בקלות לפחות באחוזים הבודדים של פגיעות שנעשות על ידי זרים?

תראי, חשוב וכדאי ללמד את הילדים להיזהר מזרים, לשמור מהם מרחק ולא להיענות לשום ניסיון יצירת קשר שלהם. אבל צריך להיזהר לא לחנך לנושא בהתלהבות גדולה מדי.

נניח שאת מניחה מול הילד שלך שתי צלחות, אחת עם מרק ואחת עם אורז וקציצות, ואומרת לו: “תיזהר, המרק רותח”. מה הוא מבין מדבריך? שהאורז והקציצות בטיחותיים לאכילה.

התמקדות נלהבת מדי בזהירות מזרים תעביר לילד מסר כאילו כל אדם מוכר הוא בסדר גמור, וזהו מסר מסוכן להפליא.

נו, מה את רוצה? אני שומעת אותך עכשיו מעבר למסך. שאני אפחיד אותו? שאני אזהיר אותו מכל העולם? שהוא יגדל בידיעה שהאנשים שמקיפים אותו הם מסוכנים?

לא, אני לא רוצה שתגידי לו אף אחד מהדברים הללו. ממש לא. חינוך טוב למוגנות הוא חינוך שלא עוסק באנשים ובכמה הם מסוכנים. חינוך טוב למוגנות, בעיני, עוסק במעשים – בטוחים ושאינם.

בכל כלל, בכל סיפור, בכל דיון על מוגנות – חשוב לנתח עם הילד את המעשה, לא את האדם שעשה אותו. צורת חשיבה כזו תיתן לו אפשרות להתמודד עם מצבי סכנה אפשריים, בלי לאבד את האמון בעולם ובדמויות – בעיקר הגבריות – שמקיפות אותו.

נרחיב עליו הרבה בטורים הבאים, אבל המסר החשוב ביותר בסיפור הזה נמצא, בעיני, דווקא בשורה האחרונה שלו:

וחנהל’ה סיפרה הכול לאמא שלה.

לפוסט הבא

השאר תגובה

אהבתי 0
היה שווה 0

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

על תחפושות, שאלות, ותשובות מפתיעות במיוחד!

No Responses

מה עושים בזמן הזה? ולמה חשוב להתחיל לזוז?

No Responses

מעניין ומחכים

תגובות אחרונות
פרחים_צבעוניים_מונחים_על_משטח_תכלת

מרחב מוגן פרק א’

מאת: שרי ברלינסקי, פסיכולוגית בהתמחות קלינית

לא איש זר, ולא פחדים והפחדות. בואי נדבר על זה בשפה אחרת.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סרטון חוסן קצר וחשוב לילדים.

1

על שפה רגשית ואיך בפועל מפתחים אותה?

No Responses

משחק טריוויה לפרשת בראשית זמין להורדה!

No Responses

מעניין ומחכים

תגובות אחרונות

אולי יעניין אותך גם...

תכנית חוויתית עם הילדים שארוחת ערב בצידה!

No Responses

מה כוללת מצוות התשובה?

No Responses

בואי לחדש את ההופעה בלי לצאת לקניות, עם מה שיש לך בבית.

4

למה לקדש חצי אישה? ומי צייר עלה על הקיר?

No Responses

קצת מעבר למתכון וטעם, משמעות מעמיקה יותר לסימני ר”ה

No Responses

הצלליות! איך מתאימים ואיך מניחים?

No Responses

מבחר מתכונים שמתאימים לילדים, אוכל טעים ותעסוקה מצויינת.

4

הכל על תבלין טוסקנה, מתי משתמשים ועם מה משתלב?

No Responses

תוכניה לימות החנוכה – נר חמישי.

No Responses

טיפאיפור – סדנת איפור אישית | פריימר.

No Responses

על נשים שאין להם בית קבע לחזור אליו | ראיון מרתק.

4

סינגל חדש, חגיגי ומקפיץ. הדליקו ברקע וכנסו לאווירה!

No Responses

מנה קלאסית, חורפית ומנחמת.

No Responses

איך לבחור ספר על מוגנות , פוסט אחרון בסידרה.

No Responses

משחק מעניין עם דפי אורז לגיוון הארוחה ובונוס טעים!

No Responses

בואו אגלה לכן מה הפחד הכי גדול של רווקה (רמז- לא מה שחשבתן…)

1

בואו להכיר מוצרים חדשים להכניס למזווה שלכם, והפעם-תבלין פילדלפיה!

No Responses

כמה כללים פשוטים ובסיסים איך להתלבש נכון בחורף ולהמשיך להיראות טוב.

No Responses

מטבל עשיר בשלוש דקות הכנה ומשתלב נהדר עם חלה טריה…

No Responses

מחרוזת שירי ימים נוראים מלאת רגש.

1

טיפים נוספים ומוצלחים לגרביים בודדים

1

תוכניה לימות החנוכה – נר שישי.

No Responses

מנת עוף לשבת, עסיסית בטעם ומהירת הכנה.

2

להפרשת חלה ולתוספת זכויות – מתכון לחלות והדרכת קליעה.

No Responses

כל מה שאת צריכה לדעת על הימים הבאים עלינו לטובה.

No Responses

מנה חגיגית ובריאה שמתאימה בדיוק לתקופת החגים.

No Responses

שלושה פרקי תהילים לאמירה כל יום.

No Responses

או צרו איתנו קשר

צרפו אותי 

התכנים החדשים
וגליום התוכן הדיגיטלי שלנו
ישר אליך!