הבדיחה מספרת שכשבני ישראל רצו לצאת ממצרים אמר פרעה: “כתוב בתורה ‘ועבדום וענו אתם ארבע מאות שנה’, נכון? ואתם פה רק מאתיים ועשר שנה…”
“אל דאגה”, השיבו לו נשות ישראל הצדקניות, “שחרר אותם, ואנחנו נדאג להשלים את היתרה לאורך השנים”…
ההיסטוריה היהודית מוכיחה שהן מקיימות באדיקות את חלקן בחוזה בעבודת הפרך לקראת החג, אלא שלפעמים העיסוק האינטנסיבי בניקיונות משכיח מאיתנו מהי ההלכה ומהו מנהג, מה באמת חשוב לעשות כהכנה לחג ועל מה אפשר לוותר.
מובאות לפנייך הלכות והנהגות לחג הפסח לנשים. הלכות המיועדות לכל החוגים ולכל הזרמים כדי לעשות לך סדר בהכנות לליל הסדר.
מכירת חמץ
העובדת במשרדים שבהם ההנהלה אינה שומרת מצוות ואינה מקיימת מכירת חמץ, עליה לשים לב למוצרים שיש בהם חשש לתערובת חמץ, היות שאחר הפסח הם אסורים באכילה.
בדיקת חמץ
- כיסי הבגדים חייבים בבדיקה, אולם לא נהגו לבודקם לאור הנר אלא יש לנערם היטב. ואין חילוק בין כיסים של מבוגרים לבין כיסים של ילדים קטנים. ואם הבגדים כובסו, הם אינם צריכים בדיקה, לפי שנפגמו מחומרי הכביסה. והוא הדין בתיקים ובילקוטי הילדים.
- בבית שיש בו ילדים קטנים – כל המקומות צריכים בדיקה. מלבד המקומות הגבוהים ביותר שאין ידם מגעת שם ואין רגילות להניח שם חמץ, כגון על זיזי התריס, ב’בוידם’ וכדו’.
- העובדות במשרדים ובמקומות עבודה שונים שיש להן ארונות ומגירות פרטיים – חייבות בבדיקת חמץ בליל י”ד, לאור הנר ובברכה. ואם הזמן דחוק או שהמקום סגור, תבדוקנה קודם שעוזבות את המקום ולאור הנר (אפילו ביום) וללא ברכה. בחדר העבודה ובמשרד – חובת הבדיקה מוטלת על מנהלי המקום. ואם הם אינם בודקים או שאינם שומרים מצוות, חובת הבדיקה חלה על העובדים ולא די בשטיפת המקום. אם המקום סגור בימי הפסח ונמכר לגוי, אינו צריך בדיקה כלל, ונכון שיעשו מכירה ביום י”ג בניסן.
- על הנשים להכין לבעליהן עשרה פתיתים פחותים מכזית ויצניעום קודם הבדיקה. וטוב ונכון לרשום את מקום הנחתם. ומכל מקום יש לשמור לשריפת חמץ לפחות כזית חמץ (27 גרם), כיוון שבפחות מכזית אינם מקיימים מצוות עשה ד’תשביתו’.
- נשים הבודקות חמץ, עליהן להבין מה שמוציאות מפיהן. ואם אמרו בלשון ארמית או בלשון הקודש ולא הבינו את משמעות הביטול וחשבו שזו בקשה בעלמא, לא קיימו מצוות ביטול.
ערב החג
- בכורות נקבות לא נהגו להתענות בתענית בכורות. ונכון שיביאו להן כזית עוגה או תמרים מסעודת סיום מצווה שנערכה בבית הכנסת.
- אין לכבס הבגדים לאחר חצות היום, אך לגהץ או לתקן מעט את הבגדים הנצרכים לחג, מותר.
- בגמר אכילת החמץ, יש להדיח הפה ולצחצח שיניים היטב. ומי שיש לה בשיניה סדקים ובקעים, יש לה להשתמש לניקיון הפה בחוט דנטלי ובקיסם.
ליל הסדר
- נכון שכל המסובים, אנשים ונשים, יגביהו בידם את הכוס בשעת הקידוש, גם אם אינם מקדשים בעצמם אלא יוצאים ידי חובה בברכת המקדש.
- נשים וקטנים יכולים לקיים לכתחילה מצוות ד’ כוסות במיץ ענבים, ואינן צריכות לדחוק עצמן לשתות יין.
- נשים ובנות שהגיעו לחינוך חייבות באמירת ההגדה ובשאר מצוות הנוהגות בלילה זה. ומכל מקום אם קשה להן לומר מילה במילה, די שישמעו מבעליהן ויצאו ידי חובה מדין שומע כעונה. ואם אינן יכולות לשמוע את כל ההגדה מחמת טרדות הילדים, צריכות להקפיד להיות, לכל הפחות, בחלק האחרון של ההגדה מ”רבן גמליאל אומר כל שלא אמר שלשה” וכו’ עד חתימת ההגדה בברכת “גאל ישראל”, וגם את ההלל תקפדנה לומר או לשמוע היטב.
- אין לאכול ולשתות בזמן אמירת ההגדה, ובשעת הצורך יש להקל בשתיית משקאות קלים. ומותר ליתן לקטנים לאכול ממתקים, כדי שלא יירדמו.
- נשים חייבות לאכול את המצה, את הכורך ואת האפיקומן בהסבה. אכלה אישה ולא הסבה – אם היא מבנות אשכנז יצאה ידי חובה, ומבנות ספרד – יש אומרים שיצאה ידי חובה, ויש אומרים שלא יצאה ידי חובה.
- אחרי אכילת האפיקומן אסור לאכול עוגות, פיצוחים וכדו’ כל הלילה, וכן אין לשתות. ומכל מקום בשעת הצורך, כגון שחשה צמא, מותר לה לשתות משקאות קלים, תה וקפה.
דינים והנהגות כלליות
- יש מוצרים שמותר להשתמש בהם גם ללא כשרות לפסח: איפור (מייקאפ, רימל, תוחמים), שפתונים (ליפסטיק) מכל החברות (ג’ד, לוראיל, קרליין, וולף, ריבלון וכדו’), בשמים מכל החברות, קרמים ומשחות רפואיות לשימוש חיצוני על העור מכל הסוגים והחברות, סבון מכל החברות, משחת שיניים, טיפות עיניים או אוזניים ומשאפים. ויש נמנעים מלהשתמש במוצרים אלו ללא כשרות לפסח, אולם מעיקר הדין אין כל חשש דלא מעורב בהם חשש חמץ, וגם שכבר נפגמו ונפסלו מאכילת כלב.
- המוכר לגוי במכירת חמץ חלקים מדירתו או את המחסן שברשותו, וצריך להיכנס לשם בפסח להוציא חפצים וכדו’, רשאי להיכנס ולצאת מיד. והוא הדין לגבי פתיחה לצורך של ארונות ושל מגירות המכורים לנוכרי.
- בקבוק תינוק – יש לערות עליו מים חמים מכלי ראשון, וקודם לכן יש ליבש את הבקבוק. את פטמת הבקבוק רצוי להחליף, ואם אין בה סדקים וחריצים, יש לערות עליה מים רותחים, ודי בזה.
נערך על ידי הרב מאיר פנחסי, רב קהילת ‘דרכי דוד’ בירושלים.
לשאלות בהלכות הפסח ניתן לפנות לבית ההוראה ‘הליכות עולם’
02-999-79-89 (24 שעות ברציפות).