קריאת_מגילה_ודיני_פורים_תוכן_על_פורים

ימי הפורים

כל מה שאת צריכה לדעת על הימים הבאים עלינו לטובה.

תחפושות, אביזרים משלימים, משלוחי מנות מקוריים, מתנות לגננות ומשלוח מפוצץ לחמות, בישולים, אפיה, אריזות וסלסולי סרט מתנות צבעוני – הכנות רבות לחג שהוא בסך הכול יום אחד קצר. יום גדול שעובר עלינו בהתעסקות רבה סביב צלופנים, סלסלות קש וממתקים, ועד שאנחנו מספיקות לשבת לרגע ולנשום – היום הגדול כבר מאחורינו.

כדי שתגיעי לפורים מוכנה, קיבצנו לך בכתבה הבאה הלכות ומנהגים, משלים, רעיונות ומתכונים – כל מה שאת צריכה כדי להתכונן לחג כמו שצריך, ברוח ובגשם.

הדינים וההנהגות בכתבה זו נערכו על ידי הרב מאיר פנחסי, רב קהילת ‘דרכי דוד’ בירושלים.

לשאלות בהלכה ולתגובות ניתן לפנות במייל: [email protected]


שבת זכור

  • נהגו הרבה נשים לילך לבית הכנסת לשמוע קריאת פרשת ‘זכור’, וישתדלו לבוא לשמוע הקריאה במניין שיש בו עשרה גברים ולא בקריאה לנשים לחוד.
  • אישה שאינה יכולה לילך, כגון שהיא אחרי לידה או שמטופלת בילדים קטנים, פטורה, ואינה צריכה התרה על כך גם אם רגילה בכל שנה לשמוע הקריאה. 
  • חולה או אישה שאינם יכולים לבוא לשמיעת פרשת ‘זכור’ בבית הכנסת, נכון שיקראו פרשת ‘זכור’ בביתם מתוך חומש. 

“זכור את אשר עשה לך עמלק”

כדי שנדע איך למחות את עמלק בפורים בשבת שלפני פורים, יש להקדים ולזכור את עמלק. מכיוון שבימינו לא ניתן למחות את עמלק בפועל, יש לברר את הסיבות שגרמו להגעתו, וממילא אם נתקן את הסיבות הללו לא תהיה לעמלק סיבה ‘להרים את הראש’ ובכך נקיים את מחיית עמלק.

כתוב בפסוק שהחטא של עם ישראל שגרם להגעת עמלק היה שאלתם, “היש ה’ בקרבינו אם אין”?

דור דעה, דור שראו את ניסי מצרים, קיבלו יום יום אוכל בצורה ניסית, היו מוקפים בענני כבוד, שואלים אם יש ה’ בקרבם?

משל לאב שנשא את בנו על כתפיו ויצא לדרך. הבן מצביע ומבקש דבר מסוים והאב האוהב נותן לו, וכך פעם ועוד פעם, עד שהבן פוגש אדם נוסף ושואל אותו, “סליחה, ראית את אבא שלי?” מוריד האב את בנו ומשליך אותו מעל כתפיו ובא כלב ונושך אותו.

עומק החטא של עם ישראל לא היה בחוסר אמונה בקב”ה, אלא בחוסר האמונה שלהם בעצמם. הם ודאי האמינו והכירו בגדלות ה’ ובחסדיו המקיפים אותם, אבל הם חשבו שאין בכוחם לפנות אליו בצורה ישירה. הם חשבו שהם צריכים מתווך, וזו הכוונה ב”היש ה’ בקרבינו” – היש בכוחנו לפנות לקב”ה עם הכוחות שלנו?

חוסר האמונה ביכולת שלנו לפנות בעצמנו לקב”ה הוא הסיבה להגעת עמלק. כדי למחות את עמלק ולהישאר על כתפיו הרחומות של הקב”ה, אנחנו צריכים להאמין שאנחנו טובים וראויים מספיק כדי לדבר איתו באופן ישיר, נטול מתווכים.


תענית אסתר 

מבחינתנו, הנשים העובדות, תענית אסתר היא עוד יום עבודה רגיל. גם אם אנחנו צמות ביום הזה, אין לנו את הפריווילגיה לקחת חופש ולהפסיק את השגרה.

ובכל זאת, כדאי שנקדיש כמה דקות להבין את חשיבות היום ולהוציא ממנו את המקסימום.

מובא בספר ‘קב הישר’: “יום זה של תענית אסתר מסוגל מאוד שתקובל תפילתנו בזכות מרדכי ואסתר, וכל מי שצריך רחמים על איזה דבר שהוא צריך להתפלל, ייקח פנאי לעצמו ביום תענית אסתר ויאמר מזמור כ”ב בספר תהילים, ואח”כ ישפוך שיחו לפני ה’ ולבקש בקשתו ויזכיר זכות מרדכי ואסתר אשר בזכותם ייעתר לו הקב”ה ויפתח לו שערי רחמים”.


פורים

שושן הבירה. רוכלים מסתובבים, ילדים משחקים, נשים תולות כביסה בפתח הבית, המולה רגילה של עיר. לפתע שקט משתרר ברחובות העיר. אנשים, נשים וילדים עוצרים הכול, כורעים על ברכיהם ומשתחווים.

המן, מוקף במשרתים, חוצה את הרחוב בחיוך שבע רצון, מביט בבני העיר הכורעים לכבודו ומתמלא בגאווה.

רק אדם אחד לא שם את ליבו למה שקורה סביבו. המן חולף לידו, מעיף לעברו מבט ומרדכי היהודי לא מזיז שריר, לא כורע ולא משתחווה.

המן נתקל בו פעם אחר פעם, באדם היחיד שלא מכבד אותו והוא אומר בכעס, “כל זה אינו שווה לי בכל עת אשר אני רואה את מרדכי היהודי”.

זה משפט מפתיע. הוא מקבל כבוד עצום, כל העם כורע בפניו, הוא מספר 2 בכל המדינה, המלך קשוב לעצותיו, מגדל ומרומם אותו, המלכה מזמינה אותו למשתה – אבל כל זה לא שווה לו כל עוד הוא רואה יהודי זקן שלא מרכין את הראש בפניו. 

זה נשמע אבסורדי. מה אכפת לו ממרדכי? למה הוא שם לב אליו, בכלל? אז יש אדם מבוגר אחד שמזלזל בו…

לא נעים להודות, אבל גם בתוכנו מתרוצץ לפעמים המן קטן שמפנטז על שלמות, המן כזה ש’טוב מאוד’ לא מספיק לו, שרוצה מושלם ואם לא אז כלום לא שווה. 

וה’המן’ הזה מחבל בשיטתיות במה שכבר השגנו, מקטין אותנו, גורם לנו להרגיש חסרות יכולת ואונים ומטפטף לנו בארסיות שאנחנו לא מושלמות ולכן לא שוות.

בפורים, כשמגיעה השעה למחות את עמלק – נתלה את ה’המן’ הזה שבקרבינו על עץ גבוה ונסתפק בניסיון להיות כמו מרדכי היהודי שהיה רצוי רק לרוב אחיו…

אוזני המן מעולים

מתכון טעים וקל לאוזני המן שתמיד מצליחים. הכי טעים להכין אותן בגרסה החלבית, אבל גם הגרסה הפרווה טובה מאוד.

4 כוסות קמח לבן או כוסמין

200 גרם חמאה/מרגרינה

1/2 כוס סוכר

שקית אבקת אפיה

⅔ כוס חלב/מים

למילוי: ממרח שוקולד/ ממרח חלבה/ ממרח תמרים

ללוש את כל חומרי הבצק רק עד קבלת בצק אחיד.

לחלק ל-2. לגלגל כל חלק לגליל ולעטוף בנייר אפייה.

להכניס את הגלילים למקפיא לחצי שעה.

להוציא גליל בצק ולחתוך פרוסות דקות.

לשטח מעט כל פרוסה בידיים, לשים במרכז כפית ממרח ולסגור לאוזן המן.

לאפות כ-20 דקות בחום של 180 מעלות עד שאוזני המן זהובים.

לקרר ולפזר מעל אבקת סוכר.

מעולה בהקפאה.


קריאת מגילה

בסוף המגילה כתוב: “וכל מעשה תוקפו… הלא המה כתובים על ספר דברי הימים למלכי פרס ומדי”, ושואלים, למה זה קשור למגילת אסתר? מה אכפת לנו אם הם כתובים בספר דברי הימים של מלכי פרס ומדי? מישהו מאיתנו הולך להסתכל בספרים האלו?

אומר הגר”י אברמסקי, שהפסוקים בסוף המגילה באים ללמד אותנו, שאם אנו חושבים שמגילת אסתר היא ח”ו סתם צירוף של מעשיות והיסטוריה בלבד – את זה אנחנו יכולים למצוא בספרי ההיסטוריה של מלכי מדי ופרס. מגילת אסתר לא נכתבה לשם כך, אלא כדי להחדיר בנו שאין סתם מעשיות בעולם, ואפילו בתוך הסתר פנים הכול בהשגחה פרטית ובניסי ניסים.

ומובא ב’יערות דבש’: “אל נא תהי קריאת המגילה בעיניכם כספר זיכרונות… וכי בשביל זה הייתה אזהרה לקרותה פעמיים? אמנם רב התועלת אשר נמשך ממנו, מלבד סודות רבים שיש בו וגם יש ללמוד ממנה דברים רבים למוסר והנהגת האדם”.

  • נשים חייבות במקרא מגילה, ונכון לחנך גם את הבנות הקטנות מגיל שש ומעלה לשמוע הקריאה. 
  • בברכת “שהחיינו” של קריאת המגילה בלילה יש לכוון גם על שאר מצוות היום, ובני אשכנז יכוונו זאת בברכת “שהחיינו” של יום.
  • הנשים לא תקראנה בפיהן יחד עם שליח הציבור, אלא יאזינו בשתיקה. 
  • צריכות להאזין היטב ולשמוע כל תיבה ותיבה מפי בעל הקורא, ואם חיסרו אפילו תיבה אחת, לא יצאו ידי חובתן וחוזרות לשמוע הקריאה. ועל כן יש להיזהר מאוד שלא יתנמנמו בעת קריאת המגילה, וכן שלא ידברו כלל עד לאחר הברכה האחרונה. 
  • השומעות מקרא מגילה דרך טלפון או רדיו, אפילו בשידור חי, אינן יוצאות ידי חובתן. 
  • אין לנשים לאכול קודם שמיעת המגילה בין ביום ובין בלילה, ולכן יזהרו הנשים שלא לאכול ואפילו טעימה בעלמא, עד שיבואו בעליהן מביהכנ”ס לקרות להן המגילה. 
  • אין לדבר כלל בסיום קריאת המגילה עד שיברך בעל הקורא ברכת “הרב את ריבנו”. 

תפילה בפורים

מקובל מפי גדולי עולם שסגולה בפורים להרבות בתפילה ובבקשה מהשי”ת על כל דבר, וכמו שיום הכיפורים הוא יום תפילה, כך פורים הוא יום תפילה ועת רצון וכל אחד יכול לבקש מהקב”ה שימלא כל משאלות ליבו לטובה. וכתוב שאין מדקדקין במעות פורים וכל הפושט יד נותנין לו, וכאשר אנו נוהגים כך מתעוררת בשמים מידה כנגד מידה ואפילו אם לא מגיע לנו, בבחינת “ובכן אבוא אל המלך אשר לא כדת” – הקב”ה אומר לכל אחד שפושט את ידו, “מה בקשתך ותעש”.

לכולנו יש רשימת בקשות ארוכה – בריאות, שידוך, פרנסה ברווח, ילדים טובים, שלום בית ועוד. פורים זה הזמן לבוא אל המלך, לפשוט את היד, להתפלל ולבקש (גם תפילה ליד הסירים נשמעת…)

בפורים הקב”ה יושב בכיסאו ומחכה להושיט לך את שרביט הזהב ולמלא את משאלות ליבך לטובה.


תחפושות 

  • אין לאישה להתחפש וללבוש בגדי איש, ובקטנים (גיל: 5-6) יש להקל.
  • תלבשנה בפורים בלילה וביום בגדי שבת, ולא ילבשו בגדי חול, כי “זה היום עשה ה’ נגילה ונשמחה בו”. 

נדמיין לעצמנו דוב ענק מסתובב ברחוב ונוהם בשיניים חשופות לכל מי שעובר לידו. אם הדוב הזה יסיר לרגע את המסכה, יתגלה ילד חמוד וחייכן שאין בינו ובין המילה ‘מפחיד’ כל קשר. התחפושת המפחידה רק מסתירה את הילד שבתוכה.

פורים הוא חג של הסתר פנים. מגילת אסתר נקראת כך על שם הסתר הפנים שהיה בתקופה זו ומלווה אותנו גם היום.

אם נשכיל להסיר את המסכות והמחיצות החיצוניות, נגלה שמאחורי כל דבר שקורה סביבנו, לטוב ולמוטב, עומד הקב”ה, אב רחום ואוהב, מסתתר מאחורי תחפושת של טבע ומחכה להתגלות אלינו.


משלוח מנות ומתנות לאביונים

  • נשים חייבות במשלוח מנות, וכן אישה נשואה תשלח לשכנותיה ולחברותיה, ואישה תשלח לאישה ואיש לאיש. וכן בניו ובנותיו מעל גיל מצוות חייבים במשלוח מנות, ונכון לחנך בזה גם את הקטנים שהגיעו לחינוך. 
  • טוב להרבות במתנות לאביונים, מלהרבות במשלוח מנות ובסעודת פורים. 
  • אשתו, בניו ובנותיו מעל גיל מצוות, חייבים במתנות לאביונים, ואם האב נותן בעבורם לעני או לגבאי צדקה, יאמר לו שיזכה בכסף זה בעבור אשתו ובני ביתו, וטוב שקודם לכן ימנוהו שליח. 
  • אישה שאין מי שייתן בעבורה, חייבת ליתן בפני עצמה לשני אביונים זכרים או נקבות, מתנה לכל אביון, ומן הדין די בנתינת פרוטה אחת לכל אביון, ומכל מקום נכון להחמיר וליתן כדי שיעור סעודת פת לכל אביון (20 ש”ח), אבל ביותר מב’ עניים יתנו מה שיחפצו.

כשהמן רצה לקטרג על עם ישראל הוא אמר לאחשוורוש שיש בממלכה עם אחד מוזר, מפוזר ומפורד, כל אחד חי לעצמו ולא מתערבב עם השאר.

כדי להראות שאנחנו מאוחדים, נותנים בפורים משלוחי מנות.

חשוב לזכור שאחדות מתחילה קודם כל בבית – עם הבעל והילדים.

פורים זו הזדמנות לתת משלוח מנות למשפחה הקרובה, לפני שאנחנו רצים בכל רחבי העיר לחלק מנות לאנשים אחרים. אפשר לקנות או להכין מחווה קטנה ומפנקת שתזכיר ותראה להם כמה הם חשובים לנו. 


סעודת פורים

  • נשים חייבות בסעודת הפורים ונכון לכתחילה לאכול לחם בסעודה זו.
  • טוב להדר ולהכין בשר בהמה, לפי שיש אומרים שאין יוצאים ידי חובה בבשר עוף ובדגים, וירבו במיני מאכלים משובחים כפי אשר תשיג ידם.
  • אע”פ שאין חיוב לעשות סעודה בליל פורים, מ”מ גם בלילה ישמחו וירבו קצת בסעודה.
  • נשים אין להם לשתות יין יותר מכפי לימודן. 

צלי כתף ברוטב בצל ופטריות

מתכון משובח וחגיגי לסעודת פורים. מתאים להגיש לצד אורז לבן ותוספת ירק.

מרכיבים:

בשר מספר 5

עלי דפנה ופלפל אנגלי

ראש שום

5 בצלים

חבילת פטריות

כף פפריקה

כוס יין אדום

מלח

פלפל

להרתיח מים בסיר גדול עם עלי הדפנה והפלפל האנגלי. להוסיף את גוש הבשר ולבשל כשעתיים עד לריכוך מלא.

להוציא את הבשר מהמים ולקרר אותו.

לשמור את המים שבהם הבשר התבשל.

אפשר להכין שלב זה יום מראש.

כשהבשר קר לגמרי לחתוך אותו לפרוסות דקות.

לחתוך את הבצלים לפרוסות, לטגן עד להזהבה, להוסיף את הפטריות ואת שיני השום ולטגן קלות. להוסיף את מי הבישול, את היין ואת התבלינים ולהביא לרתיחה.

להוסיף בזהירות את הפרוסות הבשר ולבשל כשלושת רבעי שעה עד שכל הטעמים נספגים והבשר רך לגמרי.

 

השאר תגובה

אהבתי 0
היה שווה 0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תוכניה לימות החנוכה – נר רביעי.

No Responses

על אובדן, קודש קודשים והתמודדות נכונה.

No Responses

התובנה האוהבת המנחמת מסיפור עקידת יצחק.

1

מעניין ומחכים

תגובות אחרונות
קריאת_מגילה_ודיני_פורים_תוכן_על_פורים

ימי הפורים

כל מה שאת צריכה לדעת על הימים הבאים עלינו לטובה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כדורים מפנקים ומזינים, פנקי את עצמך לקראת החג!

No Responses

כל הלכות ערב פסח ממתינות לך כאן בפוסט

No Responses

מיהו אותו מתייוון שבלב ומה הוא לוחש שם כל הזמן?

No Responses

מעניין ומחכים

תגובות אחרונות

אולי יעניין אותך גם...

והפעם מכניסים את הילדים להכנות לחג ומרוויחים על הדרך…

No Responses

נשנוש טעים ומזין, מעולה לזמנים של רעב…

No Responses

מנה חגיגית במיוחד בהכנה פשוטה ובטעם נפלא.

No Responses

משחק אכיל וחוויתי, תעסוקה נהדרת לאחר צהרים ארוך.

No Responses

מה זה קופאין? מה הוא עושה לנו במוח?

No Responses

התוכנית האולטימטיבית לערבי לביבות, חידון טריוויה לכל המשפחה.

No Responses

בואי ללמוד איך להתאפר לבד בצורה מקצועית ומחמיאה!

3

מכירים מוצרים חדשים למטבח והפעם- עשבי התיבול.

No Responses

מקבץ הלכות ראש השנה ויום כיפור לנשים.

No Responses

האם תפקידך להושיע אותו או רק להיות שם לידו?

No Responses

חידוש יפיפה ללחנו של שלמה קרליבך המתאים כ”כ לתקופה.

No Responses

קישוט מקסים לבית מחומרים פשוטים וזולים!

No Responses

מרק שהוא ארוחה, קצת גיוון למרקים הרגילים…

No Responses

סדנת קווילינג ברורה ופשוטה, לכל חובבות היצירה.

No Responses

מחפשים תעסוקה לילדים? רעיון למשחק ויצירה מהנים!

No Responses

הסלט שיגנוב את ההצגה! גיוון מצויין לערבי לביבות.

No Responses

התמודדות עם אובדן ולידה שקטה, טור מלא תמיכה.

No Responses

מחפשת רעיון למתנה לגננת? עיצובים קלים ומביעים.

No Responses

מנה מרשימה וקלה מאוד להכנה. מתאימה לסעודת שבת בבוקר.

No Responses

קצת מעבר למתכון וטעם, משמעות מעמיקה יותר לסימני ר”ה

No Responses

עצמאית? מתי את ה’בוסית’ ומתי את ה’עובדת’? חשוב!

No Responses

אחרי שהפוסט הקודם עורר הרבה שאלות, בואי נעשה סדר:

No Responses

מטבל עשיר בשלוש דקות הכנה ומשתלב נהדר עם חלה טריה…

No Responses

סינגל חדש באווירת הימים, מלא אמונה ותפילה לישועה.

No Responses

איך מתנהלים כלכלית נכון בתקופה הזאת?

No Responses

טעים להכיר תבלין חדש! והשבוע – הזנגוויל.

No Responses

מנה חגיגית, חמה ומנחמת לט”ו בשבט חורפי שכזה.

No Responses

מה זה באמת שמחה? מסע קצר ומרתק במקורות שלנו.

No Responses

יעקב נלחם בשרו של עשיו ומלמד אותנו לבקש ברכה.

No Responses

רוטב עסיסי ממש כמו הרוטב של פיצה אורי.

3

או צרו איתנו קשר

צרפו אותי 

התכנים החדשים
וגליום התוכן הדיגיטלי שלנו
ישר אליך!