נ- נקודה למחשבה
חשכת חנוכה // הרב אליהו לפין
מדוע חג החנוכה דווקא נקבע לשמונה ימים המסמלים את הקדושה העליונה?
משום שהוא חג שמגיע מהמקום הכי נמוך, מחשכת הגלות, מהאווירה של ייאוש – ומתוך כך ולמרות הכול, התאמצו המכבים והתחזקו ושמו בד’ מבטחם וחרפו נפשם על אהבתו. דווקא משם הגיעו למקום הכי גבוה, לשמונה ימים המבטאים את הקדושה שמעל הטבע.
זהו כוחה של מסירות נפש. כשאדם לא עושה חשבון לאף אחד אלא צועד בעוז עם האמת הפנימית שלו, וכביכול יוצא הוא ממסגרת הטבע – רק אז זוכה להארה ניסית שהיא למעלה מן הטבע.
לכל אחד יש בחייו תקופות של אור, ותקופות שבהן הוא מגשש באפלה. לא תמיד מרגישים ליד הר סיני, לא בכל עת רואים את ענני הכבוד חופפים מעל. גם הסביבה לא תמיד מסייעת להתקדמות הרוחנית, והחושך רק מתארך והולך ונעשה סמיך ועבה. אז מי יאיר לנו את החושך?
יעמדו לנגד עינינו נרות החנוכה, המאירים את לילות החורף הארוכים בשלהבות המרצדות ועולות בעקשנות, ונזכור כי הקב”ה ממתין לצעד הראשון, למאמץ, לעקשנות, להליכה נגד הסיכויים. רק אז יאיר לנו הדרך באור שלמעלה מן הטבע.
ג- גפרור מאיר
מסיימים את התהלים
מחלקים את הספר לימי החנוכה ובכל יום מחלקים לכל בני הבית. בכל יום אומרים יחד אחרי ההדלקה את הפרקים של אותו יום ומנצלים את הזמן המסוגל לתפילה ולהודיה.
ה- הפעלה משפחתית
חנוכיית ההפתעות
חותכים גלילי נייר טואלט לחצי, מכסים בנייר קרפ (אפשר גם במפית) ומחביאים בתוך כל ‘נר’ הפתעה מתוקה או פתק שמרמז מה עושים היום.
דוגמאות:
מטבעות שוקולד, קישוט סופגניות, נוסעים לסבא וסבתא, מכינים לביבות, הצגה משפחתית ועוד ועוד.
כל יום אחרי הדלקת נרות מחוררים את הנר המתאים ומגלים את ההפתעה לאותו יום.
פ – פינוק לאור הנרות
ופל בלגי
2 ביצים
13/4 כוס חלב
100 גרם חמאה/שמן
שקית סוכר וניל
13/4 כוס קמח
1/4 כפית מלח
1 אבקת אפיה
3/4 כוס סוכר (אפשר קצת פחות, ולהמתיק אח”כ)
מערבבים היטב. מחממים את המכשיר ומשמנים עם חמאה.
שופכים בעזרת מצקת ומוציאים כשזהוב.