ובו יסופר איך לבחור ספר על מוגנות
אין הרבה ספרים על מוגנות בשוק, לצערנו. מתוך מעט המבחר הקיים לפעמים קשה לדעת מה נכון, מה פחות נכון, מה טוב, מה לא טוב.
כמה כללים עקרוניים בנוגע לשימוש בספרי מוגנות:
א. הספר לא יעשה את העבודה.
חינוך טוב למוגנות הוא חינוך שעובד על הגבולות של הילד, מזהה אותם, משיים אותם, מתאמן על תגובה במקרה שהם מופרים.
ספר טוב ככל שיהיה, מעביר את הילד חוויה די חד פעמית, ובלי הטמעה יסודית של הערכים הנידונים בו – לא תהיה הרבה משמעות לשימוש בו.
ב. בלי זרים!
הרבה תכנים על מוגנות שפגשתי בימי חיי עשו את השגיאה הבאה:
שלב א’: סיפור מפחיד ומעורר חושים על אדם זר שפגע בילד קטן.
שלב ב’: אמירה דידקטית מוצהרת שאומרת: גם אנשים מוכרים יכולים לעשות לך את אותו דבר.
מסר ישיר משפיע על הילדים מעט מאוד, אם בכלל. ילדים שקראו ספר כזה יזכרו את החוויה וישכחו את כל המילים המחנכות המגיעות אחריה. (לתשומת לב כל כותבי הקומיקס + מסר בסופו. חבל על המאמץ שלכם, הילדים לא קוראים אותו בכלל).
רוב רובן של הפגיעות לא מתרחשות על ידי אנשים זרים, כמו שכבר הצטרדתי כשצעקתי לכן בפרק א’ של הטור הזה. חינוך לזהירות מזרים הוא בעל יעילות מוגבלת במקרה הטוב, ועם פוטנציאל לנזק במקרה הרע. אני מבינה את המורכבות בלכתוב סיפור על פגיעה על ידי אדם מוכר, ואני לא בעד כתיבה של ספר כזה. אבל אי אפשר לפתור בעיה על ידי כתיבה של טעות יסודית.
הספר מכיל סיפור על איש זר? תחזירי אותו למדף ותקני בכסף הזה גלידה לילדים.
ג. בלי הפחדות!
קל מאוד לרגש ילדים על ידי הפחדה שלהם. אימה יוצרת סיפור מענין. אבל זה לא הדבר הנכון בשביל לחנך אותם למוגנות.
הספר מפחיד? תשלחי אותו לארח חברה לספר על הזרים מהסעיף הקודם, ותוסיפי סירופ שוקולד לגלידה.
ד. ספר הכללים הגדול
ספר אמור להעביר את הקורא חוויה. דרך החוויה הזו אפשר להעביר אמירות, מסרים, אמיתות ועוד כל מיני דברים. אבל הבסיס הוא חוויה.
ספר שמדקלם את הכללים היבשים, לא באופן סיפורי, גם אם יש לידם איורים – לא יעשה שום רושם על הילדים שלכן. מוטב שתעבירו את אותם הכללים בעל פה, עם המחשות והדגמות.
לא ייאמן כמה כסף אני מצליחה לחסוך לכן בטור הזה.
ה. גבולות
ספר לא צריך כותרת של מוגנות כדי לעסוק במוגנות. כל סיפור שעוסק בגבולות, בהפרה שלהם, בתשומת לב להפרה שלהם, בתגובה של הילד או של ההורים להפרה שלהם – הוא סיפור על מוגנות.
כדאי מאוד לקחת סיפורים שעוסקים ביחסים חברתיים, ביחסי כוח, באיום, ניצול, סחיטה, חברות מיטיבה וחברות פוגענית – ולעשות דרכם שיח על מוגנות.