ברוכים הבאים לעולם המוזיקה.
אני לא חושב שיש צורך להסביר על עולם המוזיקה הנפלא, כי כולנו מכירים את נפלאות המוזיקה. את המוזיקה אנו פוגשים בעיקר באירועים ובשמחות, או כשאנו רוצים להנעים את הזמן ומשמיעים לעצמנו מוזיקה נעימה ברקע. מוזיקה היא גם מפלט לשחרור וריפוי רגשות, ועוזרת מאוד להתמודד עם חרדות.
כאן בסדנה נכיר לעומק את מה שמסתתר מאחורי המוזיקה, ונטעם קצת איך יוצרים וכותבים מוזיקה.
ראשית, יש כמה דברים שכדאי שנדע לפני שאנו צוללים לעניינים:
כשאנו שומעים מוזיקה, אנו שומעים שני אלמנטים עיקריים:
- השירה או הניגון – בשפה המקצועית זה נקרא ‘מלודיה’. את המלודיה לרוב שר הזמר, ואם אין זמר, אחד מכלי המוזיקה ינגן את המנגינה. לרוב כלי דומיננטי כמו חצוצרה, קלרינט וכדומה.
- ליווי – כשמו כן הוא. התפקיד של הליווי הוא ללוות את המנגינה שהמלודיה מנגנת.
משימה מספר 1:
אחרי שאנו מכירים את שני האלמנטים – מלודיה וליווי, נאזין עכשיו לשיר שאנחנו אוהבים. הפעם אנו הולכים כבר לשמוע את השיר כמו ‘מוזיקאים’. נקשיב לשיר פעמיים – בפעם ראשונה נאזין אך ורק למלודיה, ובפעם השנייה נאזין רק לליווי של השיר!
אחרי שהקשבנו לשיר כמו מוזיקאים, אפשר כבר לצלול למים עמוקים יותר.
מוזיקה היא שפה לכל דבר. כמו בכל שפה, גם בשפת המוזיקה יש ‘אותיות’ שאמצעותן מעבירים מסר. אפשר להעביר מסר גם דרך דיבור, אבל במוזיקה המסר עובר דרך כלי מוזיקלי או דרך השירה.
בכל שפה יש עשרות אותיות, אבל בשפת המוזיקה יש רק שבע אותיות! ובשפת המוזיקה כל אות נקראת ‘תו’.
שמותיהם של התווים הם: דו, רה, מי, פה, סול, לה, סי.
כשמחברים את כל התווים יחד, נוצר ‘סולם’.
כמו בטיפוס על סולם, שכדי להגיע לגובה מסוים אנו עולים תחילה על המדרגה הראשונה, אח”כ על המדרגה השניה וכן הלאה, עד שמגיעים לגבוה הרצוי –
כך גם בסולם התווים. כל צליל מהווה גובה מסוים. את גובה הצליל אפשר לכנות גם ‘טון’. הצליל ‘דו’ הוא המדרגה הראשונה של הסולם, לכן הוא הטון הנמוך בסולם הצלילים. הצליל ‘רה’ הוא המדרגה השנייה של הסולם, לכן הטון שלו יהיה מעט גבוה יותר מצליל ה’דו’. הצליל ‘מי’ הוא המדרגה השלישית, אז הוא יהיה טון אחד מעל הצליל ‘רה’, וכך ממשיכים התווים בסדר עולה.
משימה מס’ 2:
במשימה הזאת אנו הולכים לשיר (בפה) את כל הסולם של ‘דו רה מי’, בדיוק כמו שלמדנו זה עתה,
כך ש’דו’ יהיה הטון הכי נמוך, ‘רה’ – טון מעט גבוה יותר. בצליל ‘מי’ נעלה טון נוסף, וכך נשיר את כל סדר התווים. כל תו נשיר בטון גבוה יותר מהקודם.
דו, רה, מי, פה, סול, לה, סי.
משימה מספר 3:
עכשיו נשיר הפוך – נתחיל מהצליל הכי גבוה, מצליל ‘סי’, וכל תו נרד בעוד טון לכיוון מטה, עד שנגיע ל’דו’ – שזה יהיה הטון הנמוך ביותר!
סי, לה, סול, פה, מי, רה, דו.
לאחר שהבנו מה שמו של כל צליל, אנחנו צריכים אורגנית כדי שנוכל ללמוד את עולם הצלילים על גבי האורגן.
כשמסתכלים על האורגן, ניתן לראות שיש הרבה יותר מ-7 קלידים. והרי למדנו שיש רק 7 צלילים?
הבה נעשה סדר ונבין מהם הקלידים שאנו רואים.
כל מקש או כפתור שעליו מנגנים באורגן, הוא צליל. כל סדרה של שבעה צלילים שבאורגן נקראת ‘אוקטבה’.
נספור שבעה קלידים לפי סדר התווים, ונראה שמיד אחרי התו האחרון, ה’סי’ – מתחילה אוקטבה חדשה של שבעת התווים.
חשוב לציין שלכל מקש של הצלילים יש את השם הקבוע שלו.
הדרך שבה ניתן יהיה לזהות את מיקומם ואת שם הצליל שבאורגן היא על ידי הצלילים השחורים שבאורגן.
ניתן לראות שהמקשים השחורים באורגן מסודרים בקבוצות של שני מקשים ושלושה מקשים, כאשר יש רווח בין קבוצה לקבוצה. זה נראה כך: שני מקשים שחורים – רווח – שלושה מקשים שחורים – רווח – שני מקשים שחורים וכן הלאה לאורך האורגן.
לפי הקבוצות של המקשים השחורים ניתן לזהות את מיקומו של כל מקש לבן שיוצר את הצליל, וכמו שכבר הבנו, לכל צליל יש שם משלו.
הדרך הטובה ביותר לזכור את מקומם של הקלידים על האורגן הוא לזכור תמיד את המיקום של התו ‘דו’. המיקום של ‘דו’ תמיד יהיה בצד השמאלי, מתחת למקש השחור הראשון בקבוצה של 2 המקשים השחורים, כפי שניתן לראות בתמונה. משם ממשיכים בסדר עולה עם שמות התווים. כשנסיים לספור את שמות הצלילים, נפגוש שוב את הצליל ‘דו’. כך מתחילה אוקטבה חדשה וחוזרים שוב למנות את שמות ה’דו רה מי’.
משימה מס’ 4:
ננגן את כל הצלילים לאורך האורגן, ועם כל מקש שננגן נגיד את שם הצליל.
את הצלילים ננגן ביד ימין. נתחיל מהחלק התחתון של האורגן (משמאל לימין).
אחרי שלמדנו את שמות הצלילים, אפשר כבר לנגן שיר.
השיר שנלמד לנגן הוא שיר החופה היפה והמרגש ששומעים בדרך כלל בשעת החופה.
משימה 5:
כדי שיהיה קל לזהות ולהתאים את הצלילים, מומלץ לכתוב את שמות הצלילים על מדבקות, ולהדביק על מקשי האורגן. אפשר להדביק לפי התמונה למעלה. מספיק להדביק על אוקטבה אחת בלבד. המדבקה הראשונה תתחיל במקש ‘דו’ בסדר עולה, והאוקטבה שעליה נדביק תהיה בין אמצע האורגן ולצד העליון של האורגן, כי אנו ננגן ביד ימין.
משימה 6:
כעת ננגן את שיר החופה.
ננגן לפי סדר הצלילים שיופיע לנו. ככל שננגן פעמים רבות יותר, כך נלמד לנגן את השיר טוב יותר.
מומלץ לתרגל כל חלק כמה פעמים, עד שנצליח לנגן בצורה חלקה ונזכור לנגן את כל החלק בעל פה. רק אז נוכל להתקדם לחלק הבא, ואח”כ לנגן את כל השיר ברצף!
חלק 1: דו, רה, מי, מי, מי, מי, פה, רה, מי, דו.
חלק 2: רה, דו, רה, מי, פה, מי, רה, דו, מי.
חלק 3: דו, רה, מי, מי, מי, מי, פה, רה, מי, דו.
חלק 4: רה, דו, רה, מי, פה, מי, רה, מי, דו.
חלק 5: מי, פה, סול, סול, סול, לה סול, פה, סול, פה, מי.
חלק 6: פה, מי, פה, סול, לה, סול, פה, מי, סול.
חלק 7: מי, פה, סול, סול, סול, לה, סול, פה, סול, פה, מי.
חלק 8: פה, מי, פה, סול, לה, סול, פה, סול, מי.
חלק 9: מי, סול, פה, פה, פה, סול, מי, רה, מי, רה, דו.
חלק 10: רה, דו, רה, מי, פה, מי, רה, דו, מי.
חלק 11: מי, סול, פה, פה, פה, סול, מי, רה, מי, רה, דו.
חלק 12: רה, דו, רה, מי, פה, מי, רה, מי, דו.
לאחר שניגנתם את כל השיר בצורה חלקה, מומלץ לנגן את השיר בקצב הנכון. אפשר תוך כדי הנגינה לדמיין או לשיר את המנגינה, וכך ננגן בצורה מושלמת!
ועכשיו, לרגל המצב, קורסי הנגינה מבית שלומי שטרן במחיר מוזל של 99 ש”ח בלבד (במקום 899 שח)
קורס גיטרה וקורס אורגנית.
4 תגובות
תודה רבההה
נהנתי עד הגג😘😘
היה כיף🫶🫶
נהנתי עד הגג😘😘