את התובנה במשפט שבכותרת למדתי השבוע, כשקראתי מאמר מקסים על אינטליגנציה רגשית. גם אני משתמשת לעיתים בחלוקה הסמנטית של רגשות לשתי הקטגוריות – ‘שליליים’ ו’חיוביים’, אך האמת היא שנכון יותר לומר שיש רגשות ‘נעימים’ ו’לא נעימים’. מכיוון שכל הרגשות נועדו לשרת אותנו, ומכולם אנו מפיקים תועלת. לכן הם לא יכולים להיות שליליים.
אז מה בתוכנית?
מגדירים ומקטלגים את הרגשות מחדש.
מה צריך להכין מראש?
כרטיסים עם שמות רגשות (או תמונות של הבעות פנים).
הפעילות הבאה מתאימה גם לילדים צעירים, אך הם זקוקים לתיווך, הסברים ועזרה (לפחות בהתחלה).
המטרה שלנו היום היא לדבר גם – ובעיקר – על הרגשות הלא נעימים: לתת להם לגיטימציה (מותר וצריך להרגיש הכול, לא להדחיק) ולבדוק במה הם מועילים לנו.
איך עושים את זה? – בעזרת משחק עם כרטיסי הרגשות ושיחה.
כל אחד בתורו מרים קלף ומקריא את הרגש הרשום עליו (אם זה ילד שלא יודע לקרוא, מקריאים עבורו, או שניתן להשתמש באופציה החלופית של תמונות הבעות פנים). כעת עליו לסווג את הרגש לקטגוריה המתאימה ולומר האם זה רגש נעים או לא נעים. בשלב הבא יש לתת דוגמאות לשני מצבים שבהם חווים את אותו רגש – פעם אחת כשהוא מועיל לנו, ופעם אחרת כשהוא לא מועיל. עדיף לתת דוגמה אישית. (אם זה ארוך/מייגע/מורכב מדי עבור המשתתפים, כדאי לכל הפחות למצוא דוגמה לתועלת).
לפניכן דוגמה לסבב כזה: הרמתי קלף שעליו רשום ‘גועל’. אני משייכת אותו לקבוצת הרגשות הלא נעימים. מצב שבו הרגש לא מועיל: אני נמנעת מליטול תרופה כי הטעם שלה דוחה אותי. מצב שבו הרגש מועיל: אני לא טועמת מאכל מקולקל שריחו לא נעים.
תוך כדי המשחק חשוב מאוד לתת מקום לרגשות לא נעימים ולהכיל אותם, להסביר שה’ ברא אותם כי אנחנו זקוקים להם, מותר להרגיש אותם ועוד יותר מכך – צריך להרגיש אותם… הזמן הזה הוא גם הזדמנות בעבורך להראות דוגמה ולשתף בחוויות שלך – להראות שגם את מתמודדת עם רגשות מכל הסוגים, ויודעת ממש להרגיש אותם ולתת להם ביטוי.
בהצלחה!
מה הרווחנו?
נתנו ביטוי ובמה לסוגי רגשות שונים ובחנו את התועלת שאנו מפיקים מהם.
והעיקר שנהנינו יחד!