שוב פקדה אותנו סערה, ואני לא מדברת על מערכת חורפית…
לצערנו הרב, פעם בתקופה נחשף מקרה מצמרר שמציף ומעלה מחדש את הצורך החיוני והחשיבות הקריטית בשיח על מוגנות.
לא באתי לדבר על הנושא הזה, שרבים וטובים ממני כבר עוסקים בו ועושים עבודת קודש אמיתית בהעלאת המודעות אליו, הנגשת חומרים ויצירת פתרונות מעשיים בחינוך ובטיפול, אלא על נושא נוסף חשוב במיוחד.
למרבה הצער, מקרים רבים (בתחום המוגנות ובשלל תחומים אחרים) מכוסים ומוסתרים במעטה סודיות, שרק מעצימה את הסבל והקושי.
שמירת סוד עלולה להזיק ולפגוע בילד לטווח ארוך. אז מה עושים כדי למנוע מצב כזה? ואיך אפשר לעזור לילד ששומר סוד?
אז מה בתוכנית?
שעת סיפור ושיח על סודות, ועל מה שמסתתר מאחוריהם…
מה צריך להכין מראש?
הספר ‘הסוד שמאחורי הסוד’ (לרכישה). וכמובן, אוזניים לשמוע ולב להכיל, להרגיש ולהבין.
(קיימת אפשרות לרכישת עותק דיגיטלי בקישור זה).
את הספר ‘הסוד שמאחורי הסוד’ זכיתי להוציא לאור לפני כשנה וחצי, בתהליך ארוך ורצוף סייעתא דשמיא שנמשך כשנתיים. הספר נכתב על בסיס חוויתי האישית – כילדה שומרת סודות – ומניסיוני המקצועי כיום, כמטפלת רגשית לילדים וכאימא.
הספר מיועד קודם כל לילדים. הוא כולל סיפור עלילתי מלווה באיורים מקסימים ועדינים, שמתאר את חוויותיו של ילד ששמר סוד עד לרגע שבו הבין שהסוד מזיק לו, והצליח להשתחרר ממנו. (מתאים להקראה החל מגילאי גן צעירים). בנוסף, מטרתו של הספר לעזור גם להורים. דרך הסיפור ההורים יכולים לחוות את התחושות והרגשות המתלווים לשמירת סוד ולהבין מה עומד מאחורי התנהגותו של הילד. פרק ההדרכה המצורף לספר מלמד על הגורמים לשמירת סוד ומעניק כלים להתמודדות עם סודות, וטיפים ליצירת אווירה של שיתוף בבית.
לפניכן פרק מתוך ההדרכה המצורפת לספר:
“איך נוכל לעזור לילד ששומר סוד? נבחר שעה שקטה ורגועה לשבת איתו ולהקריא לו את הסיפור. נשאל אותו על הסוד שהילד פגש: האם הוא גדול? קטן? מדוע הסוד בחר דווקא בילד הזה? מה הסוד רוצה מהילד? באיזה סוד מדובר? מהו הסוד? נדבר איתו על רגשותיו של הילד ועל מחשבותיו: מה הוא חושב על הסוד שלו? מה הוא רוצה לומר לסוד? למה הוא החליט לשמור עליו? מדוע הוא לא מסביר להוריו מה קרה? נוכל לשתף אותו בנקודת המבט שלנו, כהורים, ולספר לו מה הן תחושותינו ומחשבותינו כשאנחנו רואים שהוא סובל בגלל סוד שהוא שומר. נברר איתו מה הוא חושב שהילד מצפה שהוריו יעשו, ומה ההורים באמת יכולים לעשות, לדעתו. נעלה יחד רעיונות כיצד לשחרר את הסוד. ניתן לילד להציע הצעות משלו… כמובן, אין צורך להמתין לסוד. הספר והשיח עליו מומלצים מאוד כתוכנית מניעה”.
מה הרווחנו?
שיח משמעותי על אחד מהנושאים החשובים בהתמודדות רגשית וחברתית עם קשיים, ובקשר בין הורים לילדים.
והעיקר שנהנינו יחד!