החופש הגדול כבר הסתיים וכל אביזרי הקיץ והחופשה מחכים בארון לשנה הבאה.
נוציא ממנו את המשקפת ונתכונן לטיול בין רגשות, מחשבות ופעולות. כדאי להצטייד גם במשקפיים…
***
‘משקפת’ ו’משקפיים’ הם דימויים לזוויות מבט שונות וגם לאופן הסתכלות. במשחק הבא אנו משתמשים בדימוי ‘משקפיים’ לתאר תגובה רגשית ספונטנית של ‘כאן ועכשיו’, והדימוי ‘משקפת’ מייצג התנהגות רגשית שלוקחת בחשבון גם את טווח הזמן הרחוק – שילוב של פעולה רגשית עם חשיבה. התגובה הנכונה והמווסתת יותר היא פעולה מתוך ‘משקפת’.
אז מה בתוכנית?
משחק רגשות ותגובות.
מה צריך להכין מראש?
תיאורים של אירועים שונים מחיי הילד/ים. ערימת כרטיסים עם ציורי משקפות ומשקפיים.
מטרת המשחק להבחין בין תגובות רגשיות ספונטניות לתגובות רגשיות שקולות, ולהבדיל בין התוצאות השונות של כל אחד מסוגי התגובה. לפני המשחק מסבירים לילד/ים את המשמעות של הדימויים ואת ההבדל בין סוגי התגובות. ניתן לעשות זאת באמצעות סיפור לדוגמה, למשל: משה קיבל שקית ממתקים במסיבה. לפניו שתי אפשרויות: מרוב התלהבות הוא יכול לאכול הכול מיד, או שהוא יחשוב על זה ויבין שכדאי (מכל מיני סיבות… מומלץ לתת לילדים לחשוב על סיבות אפשריות) לשמור חלק מהממתקים להזדמנויות אחרות ולטעום משהו קטן. בדוגמה זו התגובה הראשונה (לאכול הכול) היא תגובת ‘משקפיים’, ואילו התגובה השנייה היא תגובת ‘משקפת’.
על זו הדרך ממציאים לצורך המשחק דוגמאות וסיפורים נוספים. ניתן ואפילו מומלץ להביא בווריאציות שונות אירועים מחיי הילד/ים.
במהלך המשחק מתארים סיטואציה, וכל משתתף מרים כרטיס. אם מופיעה תמונה של משקפיים – יש לתת דוגמה לתגובה “כאן ועכשיו”. אם מופיעה תמונה של משקפת – יש לתת דוגמה עם חשיבה “לטווח הרחוק”.
אפשרות נוספת למשחק: מניחים שני כרטיסים בצורה גלויה, אחד עם תמונה של משקפת ואחד עם תמונה של משקפיים. מקריאים סיפור כולל תיאור ההתנהגות הרגשית, וכל משתתף בתורו מצביע על הכרטיס המתאים לדעתו ומסביר את בחירתו. לדוגמה: אחותה הקטנה של נעמה לקחה לה את הספר. נעמה כעסה ומיד לקחה אותו ממנה בכוח. משתתף 1 בחר משקפיים: לקחת בכוח היא תגובה ספונטנית ונעמה פעלה מתוך כעס, במקום להסביר לאחותה מדוע לא רוצה שתיקח. משתתף 2 בחר משקפת: נעמה חששה שאם לא תיקח את הספר מיד, אחותה עלולה לקרוע אותו ולכן מיהרה לקחת. ניתן לפתוח את הנושא לדיון, לערוך ‘סיעור מוחות’ ולמצוא פתרון מתאים ותגובה נאותה לכל אחת מהסיטואציות.
מה הרווחנו?
למדנו להבחין בין סוגי תגובות, להוסיף חשיבה לרגש.
והעיקר שנהנינו יחד!